søndag 8. mai 2011

Hårete sak

Da jeg overtok Strømnes, gjennomførte vi en stor rydde- og kasteaksjon. På kammerset kom jeg over en papirpose. Jeg stakk hånda ned i posen, men dro den ut igjen en rasende fart. Hva i all verden var det i posen?


Jeg kikket ned i posen og så jeg ei tykk, rød, hårflette. Jeg tok den ut, og så at den var ca 50 cm lang. Jeg spekulerte en liten stund før jeg skjønte at det måtte ha vært Faster Asbjørg sin - min forgjenger. Jeg husker henne bare som gråhåret, så det var moro å se hennes opprinnelige hårfarge, selv om jeg først ble temmelig skremt.

Så – i dag – skjer det igjen. På badet finner jeg på nytt hår. Ja, ikke i sluket altså, men på benken ved døra. Denne gangen er det mye mørkere. I tillegg til ei flette, er det også annet løshår. Jeg tenker på hvilke av mine kvinnelige forgjengere som kunne hatt denne hårfargen? Det er bare 2 muligheter. Farmor Oline Jacobine eller oldemor Ane Bergitte og jeg har bare svart/hvittbilder til å finne ut av det. Kanskje Birthe Frisør kan hjelpe meg?



Idet jeg snur meg og ser ut av vinduet, oppdager jeg noe som ligner på en hale som henger ut av døra på låveveggen . . . farmor og oldemor - er det huldra som herjer på Strømnes?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar