fredag 16. desember 2011

Gammeldags Juleforberedelse

En gang i oldtiden gikk jeg på husmorskolen. Det var en svært lærerrik skole og jeg klarte meg stort sett bra. Så kom vi til advent og det skulle parteres gris, lages sylte og rull og mye annet. Vi fikk hver vår kvarting av grisen som vi skulle partere. Da jeg var ferdig, så grisen mer massakrert enn partert ut. Eg skjønar kvifor "grisen står og hylar" når eg kjem i fjøsen. Grisebestanden er nok svært glad for at jeg utdannet meg til ingeniør.

MEN koselig er det med gammeldags juleforberedelse og da driveren av Vinjesjøen Kai Ann Kristin Jenssen fortalte at hun skulle stappe pølser og lage kjøttkaker, var jeg raskt frampå. Det ble en alle tiders trivelig  og lærerrik formiddag hvor vi laget mat at selvskutt elg og egen gris, fôra på de lekreste bakervarer donert av den lokale butikken. Gårsdagens varer riktignok, men det tror jeg ikke grisen merket. Og fliring - mye fliring.

Resultatet? Fikk toppkarakter av huset sønn da litt av godsakene ble servert som søndagsmiddag. Etterhvert kan også lærdommen gi utslag på menyen på Strømnes.

På vei over til "slakterbua" hvor produksjonen foregikk

Et alle tiders arbeidsrom.




Grisetarmene må blåses opp før man trer dem på kjøkkenmaskina.

En velfortjent kaffepause etter innsatsen. Her sammen med Brynhild som lærte Ann Kristin å stappe pølser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar