onsdag 27. juli 2011

Kummerlig resultat

Veien fra jord til bord på Strømnes er kort og det skal den være. Rabarbrasuppe med frukt fra hagen, så også plommene i paien og eplene i råsafta. Jordbæra er fra Westerhus, ei mil unna og bringebæra er fra Heimstad på Sandvollan. Så var det gulerøttene. . .

Planen var å fikse kjøkkenhagen. Kjøkkenhagen er en liten åkerlapp foran våningshuset. Vel, ikke såå liten heller, 4 x 30 meter. Jeg så for meg å få orden på den i år.

Med freidig mot sådde jeg tidlig i vår masse gulerotfrø i små plastpotter. Jeg synes det tok lang tid før noe skjedde, men plutselig ble det fart i sakene. Små gulerotstrå stakk en dag opp av jorda. På åkeren skjedde det heller ingenting en lang periode men heller ikke etterpå. Åkeren har ligget så lenge brakk at det var påkrevd "rydding av nyland" før jeg kunne plante ut noe. Gulerøttene ble derfor stående i drivhuset.

Det er kummerlig å være mange gulerøtter i små plastpotter og jeg innså til slutt at det ikke kom til å bli noen flott åker i år heller og gulerøttene ble derfor høstet.



Resultatet ble ei lita skål med babygulerøtter som vi kunne kose oss med som snacks en ettermiddagstund. Og de var gode. :-) Trua på åkeren er like stor - bare neste år.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar